martedì 16 settembre 2014

Adijo 2.tir?



DRUGEGA TIRA KOPER-DIVAČA RES NE POTREBUJEMO?

Ob zgodbi, ki ima že dolgo brado in je bila od osamosvojitve dalje del vseh predvolilnih obljub tako poslancev in ministrov kot županov in občinskih svetnikov, ki je postala skorajda dogma,  izzveni trditev, ki si jo je dovolil danes kandidat za ministra za infrastrukturo Peter Gašperšič, da “Drugega tira ne bomo potrebovali še najmanj naslednjih 30 ali 40 let” kot sakrilegij, oz. svetoskrunstvo, kot nekaj o čemer ne smeš niti misliti, kje šele izustiti. A kljub temu je prejel podporo pristojnega parlamentarnega odbora in ni dvomiti da jo bo tudi od plenuma, ki bo naslednji teden potrjeval ministre, oziroma imenoval novo vlado.

Kaj ob tem reči, ko sem sam vsa minula leta, vse minule mandate, verjel v to v kar so me prepričevali pomembnejši in pametnejši od mene, da brez takojšnje podvojitve proge iz Kopra do Divače, bo promet od Luke Koper in obratno zastal, da bo s tem naše »okno v svet« vse manj konkurenčno, da bomo v Kopru in v vseh delovnih ter življenjskih okoljih, ki so vezani in odvisni od našega pristanišča, začeli umirati na obroke?

Daljnega leta 2001 sem, recimo, v poslanskem vprašanju takratnima ministroma za promet ter za okolje in prostor, Jakobu Presečniku in Janezu Kopaču zapisal, da če 2.tir ne bo zgrajen v razmeroma kratkem času, pri čemer sem se skliceval na vodilne v Luki Koper in Slovenskih železnicah ter na druge poznavalce blagovnih tokov v severnem Jadranu in srednje Evrope, ki so omenjali kot skrajni rok izgradnje 2008, ga koprsko pristanišče ne bo več potrebovalo, ker da se bo promet medtem preusmeril drugam in bo tako usoda Luke zapečatena.
Kaj torej reči?
Prvo: dogem ni in si jih zrela, napredna družba ne sme dovoliti!
Drugo: makroekonomske razmere, ne nazadnje tudi družbeno politične, so se v tem času občutno spremenile, prometni tokovi tudi, a Luka Koper še vedno beleži rast.
Tretje: pričel se je nov volilni tek, tokrat za županske in svetniške stolčke, ki bo vsaj v Kopru in širši regiji zaznamovan tudi z vprašanjem 2.tira. V Kopru in Ankaranu zagotovo, kjer se bo odvijala bitka o tem kako Luki ohraniti vlogo in moč, ob dejstvu da bo po novem, prostorsko gledano, imela ne več enega ampak dva sogovornika, kako prispevati k temu, da ne bo slučajno nazadovala. No, sam menim, da bolj kot 2.tir je ključ njenega uspeha v tem, da ji občini ne motita poslovanje ter v čimprejšnjem in čim bolj smiselnem dogovoru o premoženjsko delitveni bilanci ter sicer o medsebojnem sodelovanju in sodelovanju z Luko. A se bodo zagotovo našli tudi bojevniki 2.tira, ki bodo na ministra in na vlado streljali z vsemi topovi, kako da si dovoljujeta opustiti tako strateško pomembni projekt?!

Sam bom v tem trenutku kandidata za ministra pohvalil, ker si je upal, ker je pokazal pogum in ker je prisilil »vernike 2.tira«, z menoj vred, k razmisleku o tem ali je njegov odklon od te dolgoletne ambicije izraz nerazumevanja njenega udejanjanja in sicer položaja Luke in celotnega obalnega gospodarstva, ali morda utemeljene, z analizami podprte projekcije prometnih gibanj povezanimi z Luko in Slovenskimi železnicami v naslednjih nekaj desetletji, oziroma srednjeročne in dolgoročne rentabilnosti ter ekonomičnosti take izgradnje glede na predvideno ceno (od 700 milijonov do milijarde 400 milijonov). Še nedokončana zgodba s 6.blokom Termoelektrarne Šoštanj boli in kako! Nova vlada si česa podobnega ne sme dovoliti. In če bi kazalo, da se to lahko zgodi tudi z 2.tirom, je prav, da se tako investicijo ustavi na samem začetku.

Toda, primerno in zaželeno je, da novi ministri pristojni za razvoj, od infrastrukturnega, do okoljskega, gospodarskega in ne nazadnje finančnega, staknejo čim prej glave skupaj, ob soudeležbi tudi strategov Luke Koper in slovenskega pomorstva ter železnic, in zapišejo nekaj kar bo pilo vodo in prepričalo vseslovensko in tudi tukajšnjo lokalno javnost kako in kdaj, če sploh, z 2.tirom in dajo tudi odgovor na to, od česa ga bomo financirali, upoštevaje dejstvo, da mu EU ni pretirano naklonjena in veliko evropskega denarja ne bo?

Sam sem svoj čas zasledil dokaj drzno opredelitev župana Popoviča, s katerim se redkokdaj strinjam,  a tokrat sem se, v prid čimprejšnji železniški povezavi s Trstom. Bojda vsaj 10 krat cenejša od 2.tira. Za vse večje povpraševanje po hitrih in zmogljivejših javnih prevozih med urbanima vse bolj povezanima prostoroma, seveda, a ob predpostavki skupnega upravljanja koriščenja že obstoječe železniške infrastrukture na italijanski strani, tudi morda za potrebe koprskega pristanišča?! V tem primeru 2.tir ne bo potreben tudi ne čez 30 ali 40 let.

A pomembno je, da si o tem vprašanju enkrat za vselej nalijemo čistega vina, da v predvolilnih kampanjah ne bomo znova in znova poslušali o nečem, ki bo le pobožna želja ali pravljica za lahko noč.



 

Nessun commento:

Posta un commento