LUKA
KOPER IN SLOVENSKE ŽELEZNICE … RECIMO BOBU BOB!
Nemška korporacija Daimler je v ponedeljek Luki Koper
sporočila, da so bili zaradi zastojev na slovenskih železnicah prisiljeni
preusmeriti 4 vlake z nekaj več kot 700 Mercedesovimi avtomobili iz madžarske
tovarne Kecskemet v pristanišče Bremen.
Obvestilo je pričakovano in upravičeno dvignilo na noge vodilne in zaposlene v Luki
in vznemirilo vso slovensko javnost, kajti je napovedalo ne le morebitno izgubo
dragocenega posla z Daimlerjem, če se bodo zastoji in zamude na edinem tiru, ki
ga imamo iz Kopra in do Kopra ponavljale, oziroma nadaljevale, ampak tudi bolj
množično preusmeritev blagovnih tokov iz edinega slovenskega pristanišča, ki vemo
kaj pomeni v ekonomski bilanci za Slovenijo, za celotno regijo in za sam Koper,
oziroma koliko zaposlitev in denarja zagotavlja
in še prinaša za vse deležnike.
Tisti, ki je spremljal četrtkove Odmeve in pogovor Slavka
Bobovnika s predsednico nadzornega sveta Luke, Alenko Žnidaršič Kranjc, ter predsednikom
Uprave Slovenskih železnic, Dušanom Mesom, je brez pretiranega poznavanja
zgodovine te zgodbe ter okoliščin v katerih delujeta dva največja operaterja v
slovenski transportno-logistični branži, razumel da se obema slabo piše če se
stanje zlasti železniške infrastrukture in železniških transportnih kapacitet
ne bo hitro popravilo in se prilagodilo stopnji rasti ladijskega prometa. Imamo
namreč eno samo in že dotrajano progo, ki se pogosto kvari, tudi ko ni žledu, ne
omogoča ustrezne hitrosti kar je pri dostavi blaga za vsakega komitenta
pomemben dejavnik, ni obvoznih možnosti, ko do zastoja ali popravljalnih del
pride in je razumljivo, da posamični tudi dolgoletni koristniki storitev in
uslug Luke Koper in Slovenskih železnic že razmišljajo o boljših, bolj učinkovitih
in donosnih alternativah. Saj vemo, da… Čas je denar?!
Že 20 let, da bi izboljšali pretočnost železniškega transporta
na najbolj kritični relaciji Koper-Divača, mahamo z nujnostjo po izgradnji famoznega
drugega tira, ki ga vsi sprejemajo, podpirajo, moledujejo po njem in nanj
stavijo že vse kar zadeva prihodnost »slovenskega okna v svet«. Brez njega ni
razvoja, je stagnacija pristanišča ter spremljajočih dejavnosti in celo njihovo
nazadovanje ter ugasnitev. In vse vlade doslej so obljubile, da ga bodo
zgradile, vključno s sedanjo, ki je resda nekaj bolj otipljivih korakov
naredila v to smer, a še zdaleč ne toliko, da bi se na obzorju že videl cilj.
Največji problem je še vedno to, da se ne ve od kod denar
za to naložbo, ki naj bi znašala od milijarde do milijarde in pol evrov. Pa strah
pred novim TEŠ6 je razumljivo velik! V igri je vsega, od proračunskega denarja,
ki pa ga žal ni pričakovati niti dolgoročno,
z ali brez Mramorja, do javno-zasebnega
partnerstva, do koncesiji in tuje investicije v celoti. Omenjajo se Kitajci,
Slovaki, Madžari, Avstrijci in še drugi potencialni sovlagatelji, ki pa
ostajajo le potencialni. Obstajajo študije in analize s strani stroke in vlade,
ki utemeljujejo smiselnost te izgradnje,
a pri nadaljnjih korakih se mnenja razhajajo, zlasti glede financiranja.
Pa je tu še posodobitev vseh ostalih delov slovenske tirne poti do naših meja, ki
vedi koliko bo še stala, ker je vse zastonj, da zgradiš železnico s kapaciteto
120 ali več km na uro od Kopra do Divače če se v nadaljevanju poti promet
upočasni na manj kot 100.
Torej še dobrih 10 let, kot je ocenil Bobovnik, ni pričakovati, da bi se po drugem tiru
vozili, če bo do takrat izgradnja sploh stekla, a nam Daimler sporoča, da tega
časa več nimamo in da nas bodo postopoma blagovni tokovi zaobšli. Zatorej,
znova ideja, ki jo je svoj čas, pred dobrimi 20 leti, lansiral nekdanji tržaški
župan Riccardo Illy in jo je, ob neki izjavi, podprl njegov sedanji koprski
kolega Boris Popovič, o tirni povezavi med mestoma, oziroma Kopra z italijanskimi
železnicami, ki bi vsaj začasno in za dobo tega desetletja zagotovo odpravila
to ozko grlo in je izvedljiva z manj kot desetino denarja od predvidenega za
drugi tir. Bogokletna zamisel? Da, tako
izzveni v odzivih vsakič, ki jo nekdo
izusti, ker da izpodbija ali vsaj slabi argumente za drugi tir in ne more biti
v našem nacionalnem interesu, zlasti ne v časih, ko nam grozi razpad Shengena
in vnovična vzpostavitev nacionalnih meja. Sam trdim nasprotno. Povezava s
Trstom je koristna in potrebna že zavoljo potniških tokov in dnevne migracije,
delovne in druge, v obe smeri, in je lahko tudi obvozna, oziroma dopolnilna pot
za in iz Luke Koper, ko bi jo za svoje potrebe nujno potrebovala, kot v primeru
zastoja zaradi katerega je Daimler skenslal vagone za Koper in grozi z izstopom
iz dogovorjenega posla.
Medtem pa z nezmanjšano dinamiko se naj poiščejo investitorji
in najbolj smiselne, oziroma ekonomsko upravičene trase za drugi tir. Če bi
prišlo do razpada shengenskega sistema bi to pomenilo le, da je do takrat Luka
Koper ohranila svoje obstoječe potenciale in komitente. Srečno!
Nessun commento:
Posta un commento