ZAKAJ
HRVAŠKA NIMA PRAV?
Da bo povsem jasno, onstran domoljubnih vzgibov in
čustev, da je v sedanjem sporu med Hrvaško in Slovenijo glede implementacije
arbitražne odločbe o meji med državama, Hrvaška v zmoti, oziroma da svojo in
tujo javnost zavaja s trditvami, da je bil proces arbitraže »kontaminiran« zavoljo
nepooblaščenega telefonskega klepeta med slovenskim sodnikom Jernejem Sekolcem
in slovensko vladno agentko Simono Drenik, in da je morala zato od arbitraže
odstopiti, je nujen vpogled v besedilo in člene arbitražnega sporazuma. Poleg
tega najdemo tudi argument, ki demantira hrvaške trditve, da v ta spor Evropska
Unija nima kaj početi. A pojdimo po vrsti.
Hrvaška seveda ima vso pravico do lastnega mnenja o tem
ali so bila tokom arbitražnega procesa posamična dejanja njej v škodo, toda njena
presoja ni in ne more biti relevantna za sam postopek od trenutka, ko je s
podpisom arbitražnega sporazuma, odločitev o tem prepustila arbitrom.
V 4. alineji 3. člena namreč piše da »za razlago sporazuma
je pristojno arbitražno sodišče«,
V 5. členu, poleg ostalega, da »nobeno enostransko dejanje katere koli
strani po 25. Juniji 1991 – tu lahko umestimo pogovor med Sekolcem in Drenikovo
– za naloge arbitražnega sodišča nima pravnega pomena ter nikakor ne more
prejudicirati razsodbe«, in
V 2. Alineji 6. Člena, da »razen če ni drugače
predvideno, arbitražno sodišče vodi postopek v skladu z Izbirnimi pravili
Stalnega arbitražnega sodišča za razsojanje o sporih med dvema državama«. Le-ta pa predvidevajo tudi razreševanje, oziroma razsojanje o odgovornostih
in učinkih morebitnih odstopanj od pravil dovoljenega vedenja posamičnih
akterjev procesa na končno odločitev, zavoljo katere je bila arbitraža
sklenjena. Po teh pravilih je arbitražno sodišče tudi presodilo, po razpravah,
ki so trajale kar nekaj mesecev, da omenjeni incident procesa ni v ničemer
kontaminiral, oz. da ni imel nikakršnega vpliva na okoliščine za izrek
razsodbe.
To kar je sporno pri izmenjavi informaciji med Sekolcem
in Drenikovo je le to, da sta to storila na idiotski način, da sta
omogočila prisluh in objavo njunega telefonskega kramljanja in dala s tem Hrvaški
izgovor, ki ga je samo čakala, da odstopi od arbitraže in skuša prisiliti
Slovenijo na pot k rednemu sodišču pristojnemu za reševanje meddržavnih sporov.
Zakaj slednjega Slovenija noče pa je
jasno. Na takem sodišču bi bilo upoštevanje poleg mednarodnega prava, »vseh
relevantnih okoliščin« kot sta stik Slovenije z odprtim morjem in režim za
uporabo ustreznih morskih območji (točki b in c prvega odstavka 3. Člena)
vprašljivo. Tudi načeli pravičnosti in dobrega sosedstva sta pri takem
presojanju zanemarljivi. Zato je bil arbitražni sporazum tudi nastal in vemo
koliko težav je bilo potrebno premostiti da bi prišlo do njegovega podpisa. Vemo tudi, da mu niti Slovenija ni bila naklonjena, a morala je ogristi
vanj potem, ko je skoraj leto prej predsednik vlade Borut Pahor
blokiral pogajanja Hrvaške z Evropsko unijo za vstop v njeno članstvo. Ker so
se morala ta pogajanja nadaljevati in zaključiti, je prav EU pritisnila na obe
strani, da bi mejni spor prenesli na arbitražo.
In smo tu pri demantiju teze Zagreba, Plenkoviča in vse
hrvaške politike, da EU nima pristojnosti vstopati v sedanji spor z Ljubljano,
češ, razreševanje mejnega vprašanja je povsem bilateralna stvar. Slednjemu bi
bilo moč pritrdili le če se nebi oblikoval in podpisal nek dogovor, ki zajame
še nekoga v njegovo izvrševanje.
Preberimo nekaj in uvoda arbitražnega sporazuma:
»Vladi Republike Slovenije in Republike Hrvaške ( v
nadaljnjem besedilu: pogodbenici) sta se….z odobravanjem posredovanja Evropske komisije sporazumeli za:
Ustanovitev arbitražnega sodišča«….in vse ostalo.
Vlogo Evropske komisije najdemo še ob sestavi
arbitražnega sodišča in ob pomoči le-temu, ter ne nazadnje v 8. in 9. Členu, ki
opredeljujeta pogoje, pravice in obveznosti obeh strani glede nadaljevanja
pogajanj za pristop Hrvaške k EU.
Na koncu pa še sopodpis na sporazum, ob predstavnikih
pogodbenic, Pahorju in Kosorjevi, takratnega predsednika Sveta Evropske
unije, Fredrika Reinfeldta.EU torej ima in še kako tako pravico kot dolžnost poseži v ta konflikt in obraniti avtoriteto arbitraže!
Nessun commento:
Posta un commento